AĐÉŁ OŁĐAŁA
AĐÉŁ OŁĐAŁA
Menü
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Idő
 
Kedvenc linkjeim
 
G-Mail
Felhasználónév:
Jelszó:
  SúgóSúgó

Új postafiók regisztrációja
 
Kép Yonderboi-ról
 
Betűtípus
 
Sárga egérkúrzór
 
Számláló
Indulás: 2006-05-28
 
Zenekarok
 
A nap képe!
 
NE ŁOPJ
 
Névnap köszöntő

 

 
Animáció
 
Pasik és Csajok
 
Avenged Sevenfold
 
Jópofa dolgok
 
James Zabiela
 
Techno történelme

TECHNO

HAUSZTUSZ ELV (esszé) ...még mindig gyakran hallani idehaza, hogy a technó az kemény zene. Ja, és unalmas is. Ezen vélemények terjesztői, majd szajkózói - hogy még meggyőzőbbek legyenek - hozzáteszik azt is: a technó nem ,szól' semmirôűől. (Az egyszerűség kedvéért a diszkókban nyomott zenéket - rave, hardcore, happy house - most kiveszem az elemzésbôl azzal a megjegyzéssel, hogy arra is érvényes, amit leírok.) B.P.M. (Beat Per Minutes): az egy percen belüli leütések számát jelenti. Magyarán a szív dobbanása, lüktetése, amit a technóban is a lábdob képvisel. Az emberi szív egy perc alatt kb. 75-öt dobban, ennek kétszerese a technó alapüteme, sebessége. E felett mennek a hardcore, rave stílusok (150-220), és ez alatt az igazi ambient, technóhouse, triphop, acid zenék (90-150). A jó party kb. 128-138 között mozog, ezzel a sebességgel mindenféle szerek nélkül végigtáncolható 5-6 óra anélkül, hogy a közönség fizikailag lepusztulna. Ezt minden jó DJ-nek tudnia kell! A rockzenére annyira jellemzô ,keménység' a technóban ,sebességre' cserélôdött tehát, mint a zenét meghatározó egyik ismérv. Ennyit a szívrôl. Az európai zenét évszázadokon keresztül a dallamosság (melódia) és a változatosság (improvizáció) befolyásolta, és ez határozta meg évtizedeken át a rockzenét is. A zene lényegére vonatkozó alapvetô felismerést, miszerint a nap 24 óráját kitevô monotónia, azaz egy motívum állandó ismételgetése (repetíció), variálgatása a természet törvényeivel azonos, századunk elején Eric Sate életmûvével bebiznyította. A polgári társadalmak kulúrmegmondó emberei -zeneesztétikai alapokon - máig bolndnak tartják ôt. A tibeti mormolósok, az arab müezzinek, az indiai ragaszitáristák, az afrikai dobosok, a baali csengettyûsök, az ázsiai sámánok, a román cigányok, magyar köcsögdudások, siratóasszonyok és lakodalmas csujjogatók nem szólnak hozzá a sajtóhadjáratok kérdéseihez, hogy mikor, melyik percben mi az unalmas és mi az érdekes, mi a zene és mi nem az, kinek mit kéne szponzorálni vagy betiltani, mi emberteleníti el a társadalmat a számítógép vagy a háborúk stb. stb. Viták nélkül is tudják, hogy a monotónia az ember lelkében gyökeredzik, segítségével transzcendes kapcsolatba lehet lépni a kozmosz isteneivel. A révület és a tánc eksztázisa - amit a monotónia idéz elô - maga a megtisztulás. Ez a technózenében sincsen másképp, sôt a második ismérvvé lényegül: a monotónia a technózene lelke. A harmadik ismérv, hogy nem ,szól' semmirôl. Ez - a vádként is megfogalmazott megállapítás - bárki számára azonnal elérhetôvé válik, ha meghallgatva a technózene bármelyik stílusát, rádöbben, hogy nem szövegkísérô sémazene, hanem szuverén, instrumentális muzsika, zaj, zörej, hangminták összehangolt kompozíciója az egész. Itt egy ,sztár' nyafogása, szenvedése kényelmes luxusfotlben valamikor kitalált - többnyire nem saját - szövegeinek az újra megismétlése csak zavaró tényezô, figyelemerterelô momentum. A TECHNÓHAUSZ ZENÉHEZ SZÜKSÉGES GÉPEKNEK - LEMEZJÁTSZÓ, SZINTETIZÁTOR, SZÁMÍTÓGÉP - VAN SAJÁT HANGJUK. Ezek irányításához nem szükséges szavakat ordítozni. Nem kell hozzá más, csak hozzáértés és szeretet. Ja, és mint minden más fontos dologhoz: intelligencia.



Philipp Anz és Arnold Meyer: A TECHNÓ TÖRTÉNETE (tanulmány) „Luigi Russolo így ír 1913-ban »A zajok mûvészete« címû kiáltványában: »Több kielégülést találunk a villamosok, kipufogók és hangos embertömegek zajegyvelegében, mint például Beethoven Eroica-jának, vagy Pastoral-jának begyakorlásában.« A modern zeneszerzôk az iparosodott világ, és annak zajai, törvényei felé fordították figyelmüket." „A stúdióban mesterségesen elôállított zenei hangzás alapelemei a színuszhang (tiszta, szigorúan periódikus rezgés), a fehér zaj (statisztikailag egyformán elosztott, szigorúan aperiódikus rezgés), a kattanás és az impulzus. Szûréssel, egymásra fedéssel, sûrítéssel és rövidítéssel ezek az alapelemek egymásba olvaszthatók és torzítással, visszhangosítással, gerjesztéssel, frekvenciaátvitellel, hangtartománymodulációval, stb. elektromosan tovább megmunkálhatóakká válnak." „Berlinben 1967-ben a Tangerine Dream még hagyományos rockzenekarként alakult, de hamarosan elektromos zenekarrá fejlôdött át. Az akkori korhoz viszonyítva végtelen hosszúságú darabjaikban szintetizátorok által készített hangépítmények lebegtek akkori dobosuk, Klaus Schulze által lerakott ritmusszônyegek felett. A Tangerine Dream egy olyan zenét akart csinálni, amely »föloldja az agressziót, a gyûlöletet, a kételkedést a hallgatóban, és ehhelyett örömöt ad és reményt sugároz; zenét, amely visszahozza az embert az ártatlanság és a kozmikus harmónia állapotába.«" „Ralf Hütter és Florian Schneider 1968-ban találkozott a düsseldorfi Müvészeti Akadémián. Ott alapították az Organisation nevû zenekart, amelyet az elsô »Tone Float« (Hanglebegés) címû lemez után átkereszteltek Kraftwerkre. 1970-ben rendezték be saját, késôbb Kling Klang-nak nevezett stúdiójukat, ahol elsôként a Kraftwerk címû lemezüket vették fel." „Produkcióinál felhasználta az elektronika vívmányait és megteremtette az ambient zene fogalmát - »hallgatható tájképek«. 1976-ban jelent meg a francia Jean-Michel Jarre »Oxygéne« címû lemeze. Maga építette otthoni stúdiójában a klasszikus harmóniákat elektromos hangzásokkal elegyítette. A bombasztikusnak tûnô eredmény mégis széles tömegeket ért el: az »Oxygéne« csak a megjelenése évében világszerte 8 millió példányban kelt el." „Az elektromos popzene egy további fontos bölcsôje a Mute Records, a nyolcvanas évek legsikeresebb független (independent) lemezcége, a Depeche Mode, Fad Gadget azaz Frank Tovey, a Nitzer Ebb és a Laibach otthona. Ma sikeres technóproducerek, például a Moby, vagy a Plastikman a Mute egy tánczenével foglalkozó alvállalatánál, a Nova Mute-nél jelent meg. A Mute-ot 1978-ban Daniel Miller alapította, aki a The Normal néven jelentette meg a »Warm Leatherette« címû számot, ami késôbb Grace Jones feldolgozásában vált kultikus jelentôségû sikerré." „A német zenei élet 1980-ban robbant, amikor a Német Új Hullám (»Neue Deutsche Welle«, vagyis az NDW) termékei elárasztottak mindent. Az NDW fontos ismertetôjele a kellemes, triviálisan egyszerû dallamok és minimális dalszerkezetek használata volt." „Az ipari, azaz industrial zene Belgiumban fejlôdött tovább elektromos testzenévé. (Electronic Body Music = EBM) Ezt a stílusirányzatot leginkább a brüsszeli Front 242 együttes neve fémjelzi." „A legtöbb mai technóproducert erôsen befolyásolta az EBM, mielôtt ezek a technó/housera áttértek volna. Így például Sven Väth a »Techno Club«-ban a nyolcvanas évek közepén EBM-et és industrial rakott fel. Ez a klub a frankfurti repülôtér alagsorában levô »Dorian Gray« nevû diszkó része volt, amit 1984 óta a frankfurti EBM atyisten, Talla 2XLC vezetett." „Mielôtt Juan Atkins a Modell 500-al detroiti technótörténelmet írt volna, a 3070-es álnevû Richard Davis-szal a Cybotron nevû elektroegyüttesben dolgozott. Elsô kislemezük az »Alleys of Your Mind« volt. 1984-ben a »Techno City«-vel szerepeltek az angol Streetwave cég »Electro« címû válogatássorozatának negyedik kiadványán." „»1977-ben a Csikágó klubbsivatagában a ,Warehouse' volt az egyetlen hely, ahova érdemes volt elmenni« - emlékszik vissza Frankei Knuckles. »Ez a homo-klub nem volt kicicomázva, a világítás is a lehetô legegyszerûbb volt. De a hangerôsítôberendezésük minôsége annál intenzívebb élmény volt.« A város független kis lemezboltjaiban hamarosan arról a hangzásról kezdtek beszélni, amit ott lenn a »(Ware)house-ban játszanak.« Megszületett a house zene." „Amíg Csikágóban a diszkó képezte a house fundamentumát, addig a velük idôben párhuzamosan dolgozó detroiti producereket a Parliamant és a Funkadelic detroiti funkja és a Kraftwerk féle fehér elektronika inspirálta leginkább. A Juan Atkins (Metroplex Records), Kevin Saunderson (KMS Records) és a Derrick May (Transmat Records) formálta háromszög megteremtett egy zenei formát, ami »az ütem mögé hatol«: Ez a futurisztikus, játékos, helyenként aritmikus, elektronikus zene határozott célja volt az új, eddig járatlan zenei utak felkutatása, feltárása. Mint ahogy a csikágói house, igy a detroiti technó fejlôdése is csak a szintetizátorok és a dobgépek árának lezuhanása által vált lehetôvé. A detroiti technó egyik úttörôje volt Juan Atkins, aki a mai napig is fárdahatatlanul munkálkodik az elektromos zene megújításán. Elektro-korszaka után a Model 500 néven vette föl 1985 áprilisában az elsô technó lemezt »No UFO« címmel." „A detroiti technó másik nagy innovátorától, Derrick May-tôl származik az idézet: »A techno is, sôt egész Detroit nem más, mint egy hiba. Mintha csak George Clinton és a Kraftwerk együtt beszorult volna a liftbe.«"
 
Szavazás
Milyen az oldalam?

Szar
Elmegy
nagyon jó
Szavazás állása
Lezárt szavazások
 
Felirat
 
Kalendárium

 
Egy kis zene!
Holiday-Greenday
Music by "Everything..."
 
Milyen zenét szeretsz?
Milyen zenei stílust szeretsz?

Rock
Pop
Techno
Mulatós
Rap
Mindent+hallgatok
Szavazás állása
Lezárt szavazások
 
Kedvelt Mesék
 
Elérhetőségem

 

k_adel_@freemail.hu

 
Chat
Név:

Üzenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
 
Ne hagyd ki!
 
Köszi h felnéztél az oldalamra!
 
Videó
 
Zenekarok, énekesek története
 
Vendégkönyv

Ha bármien közlendőtök van azt kérlek a Vendégkönyvbe írjátok! Előre is köszönöm mindenkinek!

 
Majka
 

Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    A legfrissebb hírek a Super Mario világából és a legteljesebb adatbázis a Mario játékokról.Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Gigágá! Márton napján is gyertek a Mesetárba! Nemcsak libát, de kacsát is kaptok! Játsszatok velünk!    *****    A Nintendo a Nintendo Music-kal megint valami kiváló dolgot hozott létre! Alaposan nagyító alá vettem, az eredmény itt.    *****    Leanderek, Parfümök, Olajok, és Szépségápolási termékek! Használd a LEVI10 kupont és kapj 10% kedvezményt!Megnyitottunk    *****    Megjelent a Nintendo saját gyártású órája, a Nintendo Sound Clock Alarmo! Ha kíváncsi vagy, mit tud, itt olvashatsz róla    *****    Megnyílt a webáruházunk! Parfümök, Szépségápolási termékek, Olajok mind egy helyen! Nyitási akciók, siess mert limitált!    *****    Az általam legjobbnak vélt sportanimék listája itt olvasható. Top 10 Sportanime az Anime Odyssey-n!    *****    Pont ITT Pont MOST! Pont NEKED! Már fejlesztés alatt is szebbnél szebb képek! Ha gondolod gyere less be!    *****    Megnyílt a webáruházunk! NYITÁSI AKCIÓK! Tusfürdõ+Fogkrém+Sampon+Izzadásgátló+multifunkcionális balzsam most csak 4.490!    *****    Új mese a Mesetárban! Téged is vár, gyere bátran!    *****    Veterán anime rajongók egyik kedvence a Vadmacska kommandó. Retrospektív cikket olvashatsz róla az Anime Odyssey blogban    *****    Parfümök, Olajok, Párologtatók mind egy weboldalon! Siess mert nyitási AKCIÓNK nem sokáig tart! Nagy kedvezmények várnak    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Aki érdeklõdik a horoszkópja után, az nem kíváncsi, hanem intelligens. Rendeld meg most és én segítek az értelmezésben!    *****    A Múzsa, egy gruppi élményei a színfalak mögött + napi agymenések és bölcseletek    *****    KARATE OKTATÁS *** kicsiknek és nagyoknak *** Budapest I. II. XII.kerületekben +36 70 779-55-77    *****    Augusztus 26-án Kutyák Világnapja! Gyertek a Mesetárba, és ünnepeljétek kutyás színezõkkel! Vau-vau!    *****    A horoszkóp elemzésed utáni érdeklõdés, nem kíváncsiság hanem intelligencia. Rendeld meg és nem fogod megbánni. Katt!!!    *****    Cikksorozatba kezdtem a PlayStation történelmérõl. Miért indult nehezen a Sony karrierje a konzoliparban?